Onsdagskaos om feminism och om skeva ideal

Publicerad 2013-09-26 10:28:00 i text,

Blir så förvirrad, frustrerad och besviken över alla okunniga människor i vårt avlånga land som inte ser patriarkatet i vårt samhälle (träffade en i helgen), som inte vet vad feminism verkligen innebär, mest för att de är för lata att läsa på. Enligt mig och många andra handlar detta endast om okunnighet. Jag anser att alla människor är feminister om de bara läste på vad det verkligen är. De övriga som läst på och som inte håller med, ja de kan vi inte göra något åt. Men som jag. Innan jag läste på visste jag inte vad feminism var. För mig var det något negativt som betydde manshat och att män var djur som en tant i FI sa i ett klipp (som jag sen fått höra att produktionen fått mycket kritik över hur vinklingen i klippet blev) och att de inte rakade sig. I dag är jag stolt över att vara feminist och vill göra skillnad, vill prata om detta så mycket som det går för att få fler att förstå vad det betyder. Det är inte konstigt att min bror under ett samtal säger "Du är ju feminist" i en negativ klang för han VET INTE INNERBÖRDEN. Han är för lat och vill inte lägga sin energi på att lära sig. Vilket är så oerhört synd. Att diskutera hen eller latordet "man" med honom är helt omöjligt till exempel. Men om ett par år hoppas jag att han och alla andra okunniga människor har förstått varför feminismen behövs för vi blir fler för varje dag då såna som jag själv väljer att läsa på varför alla feminister tycker som dem gör..
 
Och jag kan inte låta bli att skriva om..
 
De som hetsar oss att gå ner i vikt och passa in i ett ideal som samhället skapat. Ett skevt ideal som vi har sett på filmer, tv, reklam, tidningar - you name it. Att Frisk och Fris kampanj Miss Skinny skulle få oss att SLUTA HETSA, SLUTA ATT BANTA. Som så många har skrivit om, har detta endast förvärrat. Visst de har lyckats få oss upprörda med kampanjen genom alla dessa krönikor och blogginlägg men alla de andra då? Som inte hänger på feministbloggar eller har ögonen öppna, de som faktiskt tar åt sig och missar att det "bara" var en PR-kupp. Och hur kan dessa som faktiskt är bakom kampanjen ha arbetat mot ätstörningar i trettio år????? Ser inte hur det hänger ihop. SLUTA PRATA OM SKÖNHETEN HELA TIDEN. Det får oss att sträva efter det skeva idealet. Män som kvinnor.
 
Det här med att alltid berömma utseendet framför personligheten är jag så emot men ändå gör jag det. Om jag själv lägger upp en bild på mig vill jag att folk ska kommentera hur jag ser ut för att jag ska få bekräftelse vilket är helt stört att jag känner på det viset men eftersom att jag vill vara ärlig så är det så det ser ut. Ju fler likes jag får desto bättre känns det. Borde jag inte bli glad av kommenterarer som "du är så bra, vad duktig du är" i stället? Jo absolut men som det ser ut nu skulle det inte passa på en profilbild att skriva "vad smart du är". Däremot i ett blogginlägg om hen har lagt upp outfitbilder eller liknande så skulle en kunna skriva "vad duktig du är på att matcha dina kläder - det inspirerar mig" Att folk hela tiden ska kommentera "oj vilken fin kjol eller jag dör vill också ha den tröjan!" och sen när folk svarar "tack" till det? Det är väl snarare ett "tack" till hen som skapat plagget/produkten? för det kommentaren ger är "vad bra smak du har som har valt att köpa en sån fin tröja". 
 
Jag ska tänka på det sistnämnda. Att inte kommentera människors utseenden det första jag gör. För jag börjar verkligen få nog nu och det drabbar fler och fler, detta störda beteende runt mat, vikt och utseende. 
 
PS: ÖPPNA ÖGONEN, LÄS PÅ OCH SEN KAN NI UTTALA ER. TACK

Kommentarer

Postat av: Nat

Publicerad 2013-09-26 12:15:08

Fast jag måste ju säga att jag tycker du överdriver. Att prata om skönhet är inte alltid om utseende. Skönhet är utstrålning, och det är ABSOLUT INGENTING fel på utstrålning.
Det är heller absolut ingenting fel på att ge folk komplimanger. Att säga "vad fin du är i håret!" eller "vad fint du har sminkat dig" gör folk bara glada. Det du borde påpeka, och det jag verkligen hoppas att du menar när du säger att folk ska sluta kommentera utseendet, handlar väl snarare om "vad smal du ser ut i dom jeansen!" eller liknande. Det är DET som gör idealen fuckade, inte en komplimang om att du ser fin ut idag.

Svar: Jag förstår din poäng med att skönhet är utstrålning! men det var inte det jag syftade på. Och nej precis det är klart en ska få kommentera att folk har fint hår men precis som du säger också, att kommentera hur snygg en människa är beroende på vilken kroppsform hen har är enligt mig fel. Men jag skulle samtidigt vilja se hur det skulle se ut om vi inte berömde varandra efter utseendet utan efter våra förmågor och kunskaper i första hand. Att inte på varje bild ge människor den bekräftelse de strävar efter. Vi ska inte behöva bli besvikna för att vi inte får kommentarer på alla bilder utan snarare bli glada när vi får kommentarer. Vi ska inte behöva känna att vi inte är nöjda förrän vi har minst 30 gillamarkeringar på en bild (av erfarenhet från mig själv, hur jag tänker, hur jag känner och reagerar)
Det är lite samma scenario som de som "slösar" på att använda hjärtan i textmeddelanden, för då betyder inte varje hjärta något utan vi blir i stället besvikna för att vi inte fått något hjärta och tror därför att hen som skickade meddelandet är sur, om du förstår hur jag menar?
Jenny Stjernström

Postat av: Athena

Publicerad 2013-09-26 19:56:20

Bra poäng du har angående att kommentera andras utseende. Att omformulera kommentarer som att en inspirerar eller är smart är bra, istället för att alltid kommentera just utseendet.

Svar: ja precis! att nå samma budskap genom att berömma prestationen i stället för ytan. Tack Athena!
Jenny Stjernström

Postat av: felicia

Publicerad 2013-09-26 21:12:35

Du är så bra Jenny! Det här inlägget är verkligen så viktigt och behövligt.

Svar: Tack så mycket Felicia! <3
Jenny Stjernström

Postat av: Sofia

Publicerad 2013-09-27 12:37:01

Vad bra skrivet alltså!! Speciellt delen om gillningarna och kommentarerna! Jag har själv kännt att det är lite av ett "tabu" att bara lägga upp bilder för att få domdär gillningarna, men med mig själv vet jag ju hur det är! Lägger jag en bild på instagram och inte får en enda gillning inom 1 timme tror jag att något är fel med mig, och egentligen, hur skevt är inte det? Alltså, jag har aldrig ens tänkt på det förr, men så ändå är det skrämmande sant vad du skriver! Från och med nu skall jag försöka sätta personers talang och intelligens i första hand då jag kommenterar!

Och som ett svar på din kommentar på min blogg. Jag hade verkligen aldrig ens insett hur roligt och hur mycket man saknar att vara med sin familj då man är borta en längre tid. Jag bodde hemma med min hund, mina föräldrar och mina två syskon (och alla mina vänner) före jag plötsligt flyttade hit till Malaga, och åh, det är helt obeskrivligt hur jag längtar efter att få träffa allihopa! Kram

Ps. Jag tönker länka dethär inlägget till min blogg, verkligen bra skrivet!

Svar: tack så himla mycket sofia! ja men eller hur! jag vet att jag har varit dubbelmoral när det gäller dessa saker och det är lite därför också som jag känner att jag vill ändra på mig. Det är så sjukt nämligen. Bra! och åh vad kul att du gör det. <3
Jenny Stjernström

Postat av: Becka [fotoblogg]

Publicerad 2013-09-27 18:50:56

Galet bra inlägg!

Svar: stort tack Rebecka!! :)
Jenny Stjernström

Postat av: Sandra Leone

Publicerad 2013-09-27 20:09:29

Är alldeles mållös. Så rätt och bra skrivet. Delen med att söka bekräftelse var klockren!

Svar: Stort tack! tycker verkligen att det är så viktigt med detta och det pratas för lite om bekräftelsebehovet tyvärr.
Jenny Stjernström

Postat av: linnea

Publicerad 2013-10-06 18:48:33

Det här var jättejättebra! Och tänkvärt, verkligen.

Svar: Ja det är oerhört viktigt att vi pratar mer om dessa ytlighetstankar.
Jenny Stjernström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
J / 1993

Till bloggens startsida

topics.

old stuff.