Barhäng och muminutställning med vårsolen på andra sidan Bottenviken.

Publicerad 2014-04-21 10:55:00 i fotografier, på vift,


Som jag berättade i förra inlägget så spenderade jag min påsk i Helsingfors. Det var så himla fint väder, hela helgen.


Och i fredags fick jag äntligen träffa min bästa kusin Elina, det var hela två år sedan sist vi sågs.

Och hennes bästa kompis Annika, som jag känt sedan barnsben.

Vi satt på en utetarass i centrala Helsingfors, på Lasipalatsi(glaspalatset).


och vi var inte direkt ensama där som ni ser.
 

Sedan lämnade vi den baren för att bege oss till en annan och möta upp lite andra.


Tog inga bilder på förra baren men här är jag på nästa. Glad efter en supergod pizza och billig öl.


Det var lite slitet där men jag tyckte om det ändå. Trots stora hål i armstöden.


Billig cider mmmm.

Vi hängde med ett gäng utbytesstudenter från Tyskland.


Och med Elinas pojkvän Ville och hans kompis Mikko.


Favvokusinen.


Älskar sånt här. Finns det liknande barer i Stockholm? 
 
Sedan sa vi hej då till alla och drog oss vidare till Elina och Villes lya.

På påskaftons morgon vaknade jag av att denna låg och spejade.


The corney guy likaså.


De bor riktigt avspänt. Det är skynken på alla väggar och de bor där tillsammans med ett annat par.


Efter någon halvtimmes Supernintendo klädde vi på oss, sa hej då till Ville och drog in till stan igen.


Där väntade bästa mormor på oss och bjöd på muselunch.


I form av quiche.
 

Det var tydligen Helsingfors motsvarighet till moderna museet med de mest konstiga barnstolarna som jag sett.
 

Vi skulle dock vidare till ett annat museum. På vägen dit blev jag avundsjuk på hur fin centralstationen är. Mycket roligare än Stockholms central, åtminstone på utsidan.


Efter några minuter var vi framme vid konstmuseet Ateneum där de hade en utställning med Tove Jansson, i och med att det var hundra år sedan hon föddes. 


Innan det var dags att ta sig till Mumindalen fick jag se standardkonsten också.


Och där fanns den här herren, August Strindberg. Skulpturen är tydligen gjord av en finsk man.


Efter en drös med fantastiska oljemålningar av Tove var det dags för mumindelen.

Jag blev mest chockad av hur lilla my har sett ut.


Där fanns böcker att bläddra i och vackra målningar.

Och teckningar. Men sedan fick jag inte fotografera mer så ni får åka dit själva för att se serieskisser, illustrationer från böckerna, omslag för den politiska tidsskriften Garm, föremål från hennes ateljé mm.


Därefter tog jag och mormor bussen till min moster för påskmiddag. Kvällen avslutades med bastu och igår åt vi en stor påskbrunch hos mormor.
 
Det blev en fin påsk i Helsingfors men jag har kommit fram till en viktig sak och det är att jag måste måste lära mig finska.
 
Nu sitter jag på snabbtåget tillbaka till Sundsvall. Och i morgon är det dags att vara tillbaka i föreläsningssalen igen.

Kommentarer

Postat av: M

Publicerad 2014-04-21 11:34:28

Så himla fina bilder Jenny, som vanligt. Vad fint med en muminutställning också!

Svar: Alltså tack så himla mycket Mathilda. Det betyder verkligen så mycket. Ja det var kul när min mormor föreslog den.
Jenny Stjernström

Postat av: idaalsterhed.blogg.se

Publicerad 2014-04-21 12:47:27

åååh tove <3<3<3

Svar: En fantastisk konstnär och serietecknare var hon!!
Jenny Stjernström

Postat av: Erik Semlan

Publicerad 2014-04-22 16:25:03

Härliga bilder från Helsingfors. Blev sugen på att ta mig över Östersjön till vår granne i öster.
Undrar hur länge de har den där utställningen kring Tove Jansson på Ateneum?

Svar: Stort tack!! gör så! det är ju så himla fint där. Till och med september i år så du har hela sommaren på dig hehe.
Jenny Stjernström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
J / 1993

Till bloggens startsida

topics.

old stuff.