Amara skapar konst på en gata i Shoreditch

Publicerad 2016-03-05 12:00:00 i London,


Hej nu ska jag berätta vad som räddade mig i torsdags. Jag skulle ju som jag tidigare har nämnt välja ut ett område och sedan fotografera det och människorna som bor där. Men det har varit kämpigt. Jag har gått i flera timmar runt om i London för att hitta ett område som jag tycker känns visuellt intressant. Men efter ett antal timmar på google om olika områden var det ett som fastnade på en gång och som kändes rätt: Shoreditch. 

Området kan beskrivas som bland annat Stockholms söder och Malmös Möllan dvs hipsternas plats. Det är modernt men ändå eget på något sätt. Vackra målningar pryder de flesta gatuväggarna och det kryllar av klubbar i närheten och i angränsande områden. En plats för mig helt enkelt. 
 
 
Hur som helst tog jag mig runt bland gatorna och fick syn på den här målningen. Jag stannade upp och gick fram till konstnären för att fråga om jag fick ta några bilder. Hon undrade vad jag skulle ha dem till och vi började prata. Efter någon minut frågar hon var jag kommer ifrån och efter att jag sagt "Sweden" svarar hon "Men jag är också från Sverige!". Haha det är otroligt hur mycket svenskar som bor i London. Jag har nästan bara träffat svenskar.
 

Jag förklarade i alla fall vad jag gör här, om mitt fotoprojekt, vem jag är och frågade lite om henne och hennes liv. Amara flyttade till London från Stockholm för tre år sedan och jobbar med att måla runt om i London. Hon gör detta på heltid och som jag förstod det så försörjer hon sig på detta. Hon gör det tillsammans med sin kille och deras vänner från olika länder. Så himla intressant och kul sa jag och frågade om jag får göra mitt projekt om dem och deras liv. Visst sa hon. 
 
 
Från att panika varje dag att jag måste 1. hitta ett område 2. komma på grejen med det området och 3. hitta folk har jag nu landat i ett projekt om ett konstnärssällskap och jag känner mig så taggad. 
 

Jag hängde i alla fall kvar och fotade lite till och det var fler än jag som dök upp där på hörnet. Det fantastiska var att Amara inte hade någon aning om det förräns hon vände sig om.

 
Gatan flockades av folk som stod och beundrade hennes verk.
 
Kolla in hennes instagram förresten. Hon är så sjukt begåvad. 
 
I dag ska jag följa med när hon och hennes kille ska måla en vägg så stor att de behöver en lyftkran till hjälp.
 

Kommentarer

Postat av: None

Publicerad 2016-03-05 12:50:18

Bra J. Du har förmågan att skapa bra saker ur till synes ett kaos. Vi ser fram emot dina inlägg EPML

Svar: Alltså era ord. Älskar er mamma och pappa.
Jenny Stjernström

Postat av: Frida B

Publicerad 2016-03-06 08:52:06

Så kul att du hittat ett projekt du är taggad på! Kommer bli gryymt, I believe in you! (Och jag blir sjukt sugen på London när jag ser dina bilder... Hoppas du har det bra over there) :)

Svar: Jaa det var sån lyckoträff. Från värsta paniken till att allting känns så fett o ahhh no words haha och stort tack!! Vad kul att du känner så av mina bilder. Jag börjar själv trivas här nu, äntligen. Det tog bara typ 10 dagar men ja jag antar att det är så det är att komma utan att känna en massa innan. Hoppas du har det grymt du med! puss puss
Jenny Stjernström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
J / 1993

Till bloggens startsida

topics.

old stuff.